Skip to main content

SkyTrex Shah Alam - 01.01.2017

Pembuka tahun 2017 aku dah start buat aktivit lasak. Pemanas badan untuk aktiviti-aktiviti yang seterusnya. Akhirnya, tercapai jugak nak ber'skytrex'. Hehehe..




Destinasinya tentu sekali Taman Botani Shah Alam. Plan asalnya dari Amy dan Nani. Dah kebetulan dorang nak pegi skytrex lagi sekali, so aku nak join lah jugak. Tak pernah lagi buat benda-benda alah ni semua.

Bayaran masuk untuk package intermediate adventure ialah RM47.00 including GST. Amy yang belikan tiket secara online.

Ternyata, aktiviti lasak ini memang menyeronokkan. Aku sangat-sangat teruja. Aku memang bukan jenis takut dengan ketinggian. So, alhamdulillah...aku boleh buat semua halangan-halangan yang telah disediakan. Ceh...masuk bakul angkat sendiri tu. Eksen ye!! Hahaha... Tapi sayangnya, ada satu part tu aku memang lemah betul. Kitorang panggil halangan tu "Kompang". Sebab apa? Sebab bentuk halangan tu macam bentuk kompang. Kat sini keseimbangan badan diperlukan untuk menstabilkan diri. Tangan aku dah tak kuat dah masa tu. Berkat kata-kata semangat dari Amy, aku akhirnya berjaya jugak habiskan halangan kompang tu.

Kitorang start aktiviti lebih kurang dalam pukul 10 pagi selepas sesi pendaftran dan juga sedikit briefing daripada instructor. Aku memang berdebar giler. Masa diberikan taklimat pasal ciri-ciri keselamatan dan cara bagaimana menggunakan alatan-alatan memanjat memang aku blur giler. Aku tak nampak lagi. Tapi bile aku dah praktikal kan apa yang di'briefing'kan tu, barulah aku yakin dengan diri sendiri. Mulanya agak payah aku nak buat sendiri dengan equipment2 tu semua. Mujurlah ada Amy, Nani dan Azza yang banyak membantu. Thanks korang....Seriously, aku ingatkan di setiap platform tu akan ada instructor yang memantau pergerakan kitorang. Tapi rupa-rupanya tidak. Kitorang kene independent sendiri kat atas tu. Camna nak pasang tuil pada tali. Camna nak move dari satu platform ke platform yang lain. Ternyata, semuanya satu pengalaman yang baru untuk aku. Dan, aku memang sangat-sangat teruja. Tak dapat nak dibayangkan keterujaannya itu bila mana di setiap platform, senyuman tak pernah lekang dari bibir. Hahaha....



Dalam pukul 12 lebih kitorang selesai harungi semua halangan-halangan tu. Penat memang tak usah dikatalah. Ditambah pulak dengan perut masing-masing yang kelaparan.Gambar-gambar memang tak usah dikata banyaknya. Penuh dah memori phone. Di setiap platform pasti kitorang berhenti untuk mengambil gambar sebagai tanda kenang-kenangan. Serasanya, orang dibelakang kami mesti bosan dengan gelagat kami berempat ni. Hahaha...Iyerlah, maksimum untuk setiap platform cuma tiga orang je pada satu masa. Dah kalau seorang stuck kat depan, yang belakang x bergeraklah. Tapi, mujur lah time kitorang buat tu tak ramai orang. So, uncle tu kene bersabarlah dengan kami-kami ni yer. We want enjoy every the moment....



Titian Zig Zag...

Tinggi giler bila pandang bawah. Salah satu cara nak hilangkan rasa gugup dan gayat kat tempat tinggi. Tapi, kalau dah tahap extreme die punyer gayat tak dapeklah nak menolongnyerr...


Tengok tu..Sengih jer minah ni.. Nani dan Azza pulak sedang siap sedia menunggu giliran...Uncle yang baju warna kuning tu lah yang sedang banyak bersabar dengan kerenah kitorang berempat kat atas ni. Hahaha...

Teringat aku satu part tu, mungkin the third last halangan kot..time tu Amy nak turun. Boleh lah pulak dia tersangkut kat tangga turun. Kesianlah dia stuck kat situ. Dengan badan yang tengah letih. Tangan lagi dah fully utilize digunakan. Pulak tu nak kene tampung badan masa tengah stuck tu. Mujurlah ada abang instructor cepat-cepat datang membantu. Yang tak tahannya tu, boleh abang tu cakap "kawan awak terjun ke tadi". Ade ke itu yang die cakap. Adoiyaiii...


Titian Ala-ala Tarzan. Tapi tak larat teman nak hayun badan guna tali tu. Upper body tak kuat lah. Huhuhu..


Hazabedah betul part ni. Ni lah part kompang tu. Terhuyung-hayang nak imbangkan badan. Sudahnya aku lalu jer kat tali tepi tu. Hahaha...


View dari atas


Last halangan..Selfie...





Sedikit taklimat dari instructor skytrex.



Kitorang siap buat video lagi tu uollss...Hahaha...Dan cik Noma lah video editor nya. Tenkayu lah yer.

Aktiviti yang sangat-sangat best. In sha Allah, lepas ni kalau ada kelapangan nak buat pulak yang expert adventure. Hehehe...

Selain dari dapat menyihatkan badan, aktiviti sebegini jugak dapat meningkatkan lagi keyakinan diri dan stamina diri. Keyakinan kita terhadap tempat yang tinggi. Keyakinan kita terhadap equipment2 yang digunakan. Yang penting safety first. Tak boleh terlampau berani sehingga mengabaikan keselamatan diri sendiri. Seperti apa yang berlaku kepada sekumpulan remaja yang memanjat mercu tanda "IPOH" tanpa sebarang peralatan keselamatan. Tak payah lah buat benda-benda yang macam tu. Buatlah aktiviti sebegitu ditempat yang sepatutnya. Kalau nak ekstrem sangat  p lah apply training komando tu. Baru tahu ekstrem tak ekstrem nya...Hahaha...

So, layan jer lah video ni yer...






Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan